UCC

Union Customs Code: overzicht & planning nieuwe aangiftesystemen voor Belgische douanesector

De UCC (Union Customs Code), is reeds in voege sinds 01/05/2016. De herziening van het douanewetboek is een van de acties die kadert in het moderniseringsplan van de Europese Douane Unie. Het is een alomvattend kader voor douaneprocedures en -regels aangepast aan de moderne handelsrealiteit en moderne communicatiemiddelen.

Om alle douaneformaliteiten, die beschreven staan in de UCC, te vervullen moet de Europese Unie en zijn lidstaten de bestaande elektronische systemen upgraden en nieuwe invoeren. Voor België betekent dit onder andere:

  • PLDA wordt vervangen door IDMS (import) en AES (export)
  • er komt een nieuwe versie voor NCTS
  • de goederencomptabiliteit (GCA, GCB..) die vandaag een onderdeel van PLDA vormt, wordt vervangen door PN-TS

Het EUCDM (EU Customs Data Model) vormt de basis voor de Trans-Europese en nationale declaratie systemen in de Europese Unie. De nieuwe systemen IDMS, AES, NCTS F5, PN-TS enz. zullen gebruikmaken van de dataset gedefinieerd in Bijlage B van de UCC. Een overzicht van deze gegevenssets kan ook teruggevonden worden op de website van de douane.

Planning douane België

2024 | Q2

19/06 start overgang AES*

26/06 start overgang IDMS*

2024 | Q3

26/07 einde overgang TS (air)*

30/09 einde overgang AES*

30/09 einde overgang PN + TS (maritiem) break bulk, RoRo & ferry*

2024 | Q4

30/11 einde overgang IDMS*

30/11 einde overgang PN + TS (maritiem) container*

02/12 start overgang NCTS F5

31/12 einde overgang PN + TS (maritiem) bulk*

2025 | Q1

21/01 einde overgang NCTS F5

*Deze timing van deze applicaties zijn uitgesteld en worden herbekeken. Meer informatie kan je hier vinden.  
Op de
website van de douane vindt u de volledige planning van alle projecten.

Overzicht

IDMS

IDMS (Import Declaration Management System) vervangt het huidige PLDA-systeem voor de importaangiftes. Zo zullen o.a. de aangiftes om goederen in het vrij verkeer te brengen (H1) of op te slagen in douane entrepot (H2) in de toekomst via dit systeem ingediend worden.

Naast de wijzigingen in de berichtenstructuur zijn er ook inhoudelijke/operationele wijzigingen. Zo zal er maar één douane regeling per import aangifte opgegeven kunnen worden. Incoterms worden niet langer op artikelniveau verwacht maar op zendingniveau. Er zijn nieuwe partijen zoals de Importeur en de Vertegenwoordiger enz. 

Ja, er is een IDMS test-omgeving bij de douane. We zijn stilletjes aan ook voorbereidingen aan het treffen om test-omgevingen binnen het cliënteel uit te rollen.

Ja, we voorzien 2 versies. Een reviewed versie waarmee we de aanpassingen proberen te beperken t.o.v. de huidige integratie XML. Daarnaast zal er ook een nieuwe standaard uitgewerkt worden welke op lange termijn de versie zal zijn waarmee de opdrachten aangeleverd dienen te worden. Beide versies zullen bij Go-live IDMS in gebruik genomen kunnen worden. Deze nieuwe specificaties zijn voorlopig nog niet beschikbaar omdat we onze ontwikkelingen nog niet volledig kunnen valideren op de huidige IDMS test-omgeving.

De IDMS-aangiftes zijn gebaseerd op de dataset gedefinieerd in Bijlage B van de UCC-wetgeving. Hier kan u nagaan welke data-elementen voor welk type aangifte verwacht worden. Een overzicht van deze gegevenssets kan ook teruggevonden worden op de website van de douane.

Hier wachten we nog op feedback van de douane. Er zal met een overgangsperiode gewerkt worden maar hoe deze juist zal verlopen is nog niet helemaal duidelijk.

AES

AES (Automated Export System) vervangt het huidige PLDA -systeem voor de exportaangiftes. Exportaangiftes zoals een definitieve uitvoer of wederuitvoer zullen binnenkort via dit systeem ingediend moeten worden.

Er zullen nieuwe berichten in gebruik genomen worden, gebaseerd op het EUCDM. Het gaat echter niet enkel om technische wijzigingen. Ook inhoudelijk zal er het één en ander wijzigen. Incoterms worden niet langer op artikelniveau verwacht maar op zendingniveau. Er zijn nieuwe partijen zoals de Exporteur en de Vertegenwoordiger. Enz.

Ja, er is een AES test-omgeving bij de douane. We zijn stilletjes aan ook voorbereidingen aan het treffen om test-omgevingen binnen het cliënteel uit te rollen.

Ja, we voorzien 2 versies. Een reviewed versie waarmee we de aanpassingen proberen te beperken t.o.v. de huidige integratie XML. Daarnaast zal er ook een nieuwe standaard uitgewerkt worden welke op lange termijn de versie zal zijn waarmee de opdrachten aangeleverd dienen te worden. Beide versies zullen bij Go-live IDMS in gebruik genomen kunnen worden. De specificaties kunnen opgevraagd worden door een mailtje te sturen naar SWH@organi.be.

De AES-aangiftes zijn gebaseerd op de dataset gedefinieerd in Bijlage B van de UCC-wetgeving. Hier kan u nagaan welke data-elementen voor welk type aangifte verwacht worden. Een overzicht van deze gegevenssets kan ook teruggevonden worden op de website van de douane.

Hier wachten we nog op feedback van de douane. Er zal met een overgangsperiode gewerkt worden maar hoe deze juist zal verlopen is nog niet helemaal duidelijk.

PNTS

PNTS vervangt de huidige goederencomptabiliteit GCA, GCB…

De applicatie bestaat uit meerdere onderdelen:

  • PN (Presentation Notification) is het onderdeel van de PNTS-applicatie bedoelt voor aangiftes m.b.t. het proces van aanbrengen bij de douane van goederen die binnengebracht worden in het douanegebied van de Unie.
  • TS(D) (Temporary Storage Declaration) is het onderdeel van de PNTS applicatie bedoelt voor het indienden van aangiftes voor tijdelijke opslag.
  • REN (ReExport Notification) is het onderdeel waarin een kennisgeving wederuitvoer ingestuurd kan worden bij de wederuitvoer van goederen onder tijdelijke opslag te beëindiging van die regeling.

De goederencomptabiliteit is evengoed een onderdeel van de PNTS applicatie. Het is de applicatie die instaat voor het beëindigen van de regeling tijdelijke opslag wanneer goederen onder een douaneregeling geplaatst of weder uitgevoerd worden. De applicatie houdt bij welke goederen in tijdelijke opslag staan en schrijft de goederen af die onder een andere regeling geplaatst worden door de gegevens van TSD met die van andere aangiftecomponenten te combineren.

Er zullen nieuwe berichten in gebruik genomen worden, gebaseerd op het EUCDM. Naast de IT technische wijzigingen zijn er dus ook inhoudelijke aanpassingen maar ook wijzigingen in de operationele flow. Wij focussen ons momenteel op het transfert- en deconsolidatiebericht. Deze zullen in eerste instantie in gebruik genomen worden in de luchtvracht.

Ook onze partner Crossroad Communications is bezig met de ontwikkeling van een oplossing m.b.t. PNTS. Zij zullen naast het transfert- en deconsolidatiebericht ook het PN- en TSD-bericht ondersturen. Dus afhankelijk van wat u als klant nodig heeft, kan u steeds bij ons en/of bij onze collega’s van Crossroad Communications terecht. 

Voor de maritieme sector wordt er door Alfaport Voka en Nxtport een platform uitgewerkt, het Inbound Release Platform. 

FAQ

Ja, er is een testomgeving beschikbaar (voor ons). Van zodra er vlot getest kan worden op de testomgeving en wij klaar zijn met onze ontwikkelingen brengen wij jullie hiervan op de hoogte.

Er wordt een overgangsperiode voorzien. De omschakeling zal via het Big Bang principe verlopen, maar niet voor alle economische operatoren op hetzelfde tijdstip.

NCTS fase 5

NCTS fase 5 vervangt het huidige NCTS- systeem. Bij de ingebruikname van het nieuwe systeem zal er afscheid genomen worden van de EDIFACT-berichten en schakelen we over op XML- berichten.

Naast de technische wijzigingen (type bericht en berichtenstructuur) verandert er inhoudelijk ook het een en ander. Zo zal men bijvoorbeeld een 6-cijferige HS-code moeten opgeven in alle NCTS-aangiftes.

Er is een NCTS-F5-testomgeving beschikbaar en basistesting is mogelijk. Basistesting is mogelijk, maar het testen beperkt zich momenteel nog tot het testen van vaste scenario’s met voorgedefinieerde GN-codes en EORI-nummers. Van zodra er vlot getest kan worden op de testomgeving en wij klaar zijn met onze ontwikkelingen brengen wij jullie hiervan op de hoogte.

Ja, we voorzien 2 versies. Een reviewed versie waarmee we de aanpassingen proberen te beperken t.o.v. de huidige integratie XML. Daarnaast zal er ook een nieuwe standaard uitgewerkt worden welke op lange termijn de versie zal zijn waarmee de opdrachten aangeleverd dienen te worden. Beide versies zullen bij Go-live IDMS in gebruik genomen kunnen worden. Deze nieuwe specificaties zijn voorlopig nog niet beschikbaar omdat we onze ontwikkelingen nog niet volledig kunnen valideren op de huidige IDMS test-omgeving.

De NCTS-aangiftes zijn gebaseerd op de dataset gedefinieerd in Bijlage B van de UCC-wetgeving. Hier kan u nagaan welke data-elementen voor welk type aangifte verwacht worden. Een overzicht van deze gegevenssets kan ook teruggevonden worden op de website van de douane.

Hier wachten we nog op feedback van de douane. Er zal met een overgangsperiode gewerkt worden maar hoe deze juist zal verlopen is nog niet helemaal duidelijk.

Kristof Poulain
Kristof Poulain COO
Kristof werkt bij Organi sinds 2003. Hij leidt het team van de OLS en OLS Customs consultants en developers, maar staat niettemin ook dicht bij onze klanten om hen te adviseren en te begeleiden bij al hun logistieke vraagstukken. Kristof is verder ook COO van Softpak, onze collega's in Nederland, alsook onze interne specialist in data reporting en analytics via de BI-tools QlikView, Qlik Sense en Power BI.

Demo aanvragen

Laat uw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op met u

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.